Help ons dan om het eruit te krijgen!

Hebben jullie op donderdag 22 oktober de uitzending van Keuringsdienst van Waarde gezien? 

Teun van de Keuken confronteerde daarin de Nederlandse Cosmetica Vereniging aan de hand van ons onderzoek met de vraag waarom producenten niet transparanter zijn over het gebruik van plastic in verzorgingsproducten. Ook in de aflevering van Jinek van maandag 27 oktober werd dit nog een keer herhaald. 

Iedereen moet zelf kunnen bepalen!

Je zou toch als consument zelf moeten kunnen kiezen of je een product mét of zónder plastic wil? Om die keuze te kunnen maken heb je nu ‘een scheikundediploma en een microscoop nodig,’ verzuchtte Van de Keuken.

Hij wees vervolgens op de gratis app Beat the Microbead van ‘de knappe koppen van Plastic Soup Foundation’ (toen zaten we wel een beetje te blozen voor de tv) waarmee iedereen zelf zijn producten kan scannen en meteen kan zien of en welke microplastics erin zitten.

Al succes geboekt

Plastic Soup Foundation voert al negen jaar campagne tegen microplastics in cosmetica en we zijn er al in geslaagd om plastic microkorrels uit tandpasta en scrubs te laten verwijderen. Nu is het tijd om het grotere probleem aan te pakken: wij willen een stop op het gebruik van ALLE plastics in verzorgingsproducten.

Onze Beat the Microbead-app was al een groot succes, maar sinds de uitzendingen van de Keuringsdienst van Waarde en Jinek zijn we echt overspoeld met nieuwe gebruikers. Er zijn nu al 874.000 producten gescand! Hiervan staan nog 90.000 producten in de wachtrij om gescreend en goedgekeurd te worden.

Waarom we jouw hulp hard nodig hebben:

  1. Om de app gratis te houden voor iedereen
  2. Om alle producten te checken en één voor één toe te voegen aan onze database (voor elke euro kunnen wij weer 2 producten toevoegen aan onze database!)
  3. Om de industrie met al die verzamelde informatie om de oren te slaan
  4. Om de politiek te overtuigen
  5. Om de app nóg gebruiksvriendelijker te maken.

Dus doneer nu en help ons in de strijd tegen microplastics in cosmetica! #Nomoreplastic

Lees meer
€ 20.540 opgehaald
Bereikt 41%
Ons doel € 50.000
Laatste donatie 07-05-2022 | 18:58
€ 25 Peter Heel veel producten bevatten microplastics. Zelfs als bewuste consument, ontdek ik met de Beat the Micro Beat-App allerlei verzorgingsproducten in mijn huis die microplastics bevatten. Soms ook wel verrassend positief bij een aantal bekende merken. Goed en waardevol werk van Plastic Soup Foundation!

Plastic Soup Foundation

Sinds 2012 voert de Plastic Soup Foundation de campagne Beat the Microbead. Het doel van de campagne is voorkomen dat microplastics uit verzorgingsproducten in het milieu en onze eigen leefomgeving terechtkomen. Wij sporen producenten aan om (micro)plastics uit hun producten te halen en vragen consumenten om geen producten met microplastics meer te gebruiken. Met de Beat the Microbead-app kun je makkelijk zien of een product plastic bevat.